frumalm.blogg.se

Man måste se på saken från minst två håll - annars blir man en liten människa.

Man kan lära gamla hundar sitta!

Publicerad 2012-12-12 22:39:00 i Allmänt,

 
Igår frågade jag pappa om jag kunde få skriva ett par rader om honom här. Det fick jag!
 
 
Jag beundrar min pappa. På äldre dar har han tagit sig in i datorernas värld. Det började med en gammal stationär burk. Denna byttes sedan ut mot en, som han kallade "Lap-tower". Den hade många "mega bike".Om hans engelska vokabulär vore mer utvecklat hade logiken sagt att man hellre har en stationär PC i knäet än ett helt torn med många mega-cyklar på, men nu lämnar hans språkkunskaper lite att önska...
 
Dessa maskiner och tillika döda ting har åsamkat ovannämnd far och hans dotter, som för övrigt sitter och skriver detta inlägg, många avslitna hårbollar, vredesutbrott och förolämpningar åt båda håll. Bland annat vid tillfällen då Windows språk blivit ändrat till polska, när jag försökt förklara att det inte hjälper att logga in på Aftonbladet +, då han ska gå in på mina sidor på  ATG (som tog 2 timmar och en fördärvad telefonlur att reda ut) och vid tappra försök att uppdatera Flashplayer via telefonguide (moi) för att få ATGs urusla hemsida att ladda.
 
Har seriöst funderat på att ringa Swedbanks telefonbank och hota med att han kommer att börja ringa dit i stället och få hjälp med sina bankärenden om jag inte får gratis telefonbank. Det hade inte krävts många supportsamtal för att få dem att gå med på mina krav...  Har dock aldrig skridit till verket, han är ju trots allt min käre far. Han får ringa till mig för banksupport hur mycket han vill.
 
Pappa är beundransvärd. Han ger inte upp. Han ringer aldrig om samma sak två gånger. Det må ta lång tid att få honom med på tåget ibland, men han fixar det till slut. De första två åren spelade han bara patiens. Nu surfar han, sköter spelkonton och bankärenden. Han har till och med skaffat "Facebråck" . Där skriver han inget själv, men läser lite på vänners sidor.
 
Jag önskar att jag också är modern och ser mig som en del av den nya tekniken när jag är 60+ , vågar fråga fastän mina barn himlar med ögonen och framför allt - vara nyfiken och inte ge upp. HEJA PAPPA!!!!!
 
Nu är jag 30+ och har skaffat mig en ny, modern leksak. iRobot 550.
Sjävgående dammsugare. Än så länge har den inte sparat någon tid åt mig, eftersom jag går efter den och kollar så att den inte missar några hörn och ser till att ingen av hundarna går lös på den. Idag pratade den med mig på engelska när den fastnade på tröskeln till kontoret. Jag lyfte ner den och sa - I´m sorry.  Den verkade inte ta någon notis om min tafatta ursäkt. Den lullade vidare i samma takt som innan fastkörningen och åt upp mer grus och hundhår. Den äter inte Lego. Det är bra. På ett vis är den smartare än mej. Den dockar och laddar batterierna på eget initiativ när den är trött.
 
Ska försöka ta lärdom och också göra det nu.
 
God laddning!
 

Kommentarer

Postat av: Birgitta

Publicerad 2012-12-13 07:56:41

Ja, att behålla nyfikenheten och viljan att hela tiden lära nytt är inspirerande. Även för omgivningen. För det mesta :). Hälsa pappa - o Robot

Svar: Tack, det ska jag göra!
Fru Malm

Postat av: Hanna

Publicerad 2012-12-17 21:37:14

Kära kusin!
Nu har jag skrattat MYCKET åt detta blogg inlägg & kombon höggravid/kissnödig & asgarva=inte så bra!

Du är helt enkelt sjukt rolig bara genom att vara du! ❤
Puss å kram

Postat av: Folke Hantoft

Publicerad 2012-12-21 11:16:07

Kul att läsa dina funderingar. Man känner igen sig o tänker: -Det var den tiden det.
Nu är man i nästa fas med sina barn. Var tid har sin njutning, vilket nab lättare ser idag än när barnen var små.
Ha en riktigt God Jul alla.

Svar: God Jul till dig också Folke!!! Visst är det olika faser! Ska bli kul att se vad nästa har med sig!!!
Fru Malm

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fru Malm

Följ min blogg med Bloglovin Småbarnsmamma, fru (fast varför väljer man att beskriva sig själv vad man är till någon annan)? Jag är ju .. nu tog det stopp. Jag är som jag är, glad å snäll. Pratar först och tänker sen, vänder och vrider på alla resonemang. Känner först - gör som jag känner och tänker sen... nu kom det igen "tänker sen" kanske jag skulle prova att tänka FÖRE? Eller? Mañana.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela