frumalm.blogg.se

Man måste se på saken från minst två håll - annars blir man en liten människa.

Vem är det fel på, Ovesarna eller de som inte kan hantera en Ove?

Publicerad 2013-01-25 09:18:00 i Allmänt,

Finns det någon som inte har en Ove Sundberg i sitt liv?
Tror att de flesta stött på honom eller henne. Kännetecken: Har totalmissat de viktigaste sociala koderna, står ofta i dörren innan kl 9 på morgonen och vädrar kaffedoft (bry dig för all del inte dig om att bjuda in hen på en kopp, för Ovesarna bjuder in sig själva så bra), när man försöker avspisa Ovesarna så inträder ansiktsuttryck Hundöga och hen blir för en stund världens mest förorättade människa... tills Ovesen intalar sig själv att det inte var en avspisning. Personen ifråga sa nog fel. Ovesen ruskar av sig avspisningen som är för evigt glömd och fortsätter sitt liv som om ingenting hänt.
 
Det pratas mycket om att Solsidan har en hög igenkänningsfaktor. Ja, det har den. För alla människor med någon form av självdistans. Alltså sitter det hundratals Ovesar i Sveriges avlånga land och skrattar UTAN att känna igen sig själva. Ovesarna kan vi inte ändra på.
 
Vilken typ av människor söker då Ovesarna sig till? Svar: Till alla typer av människor. För Ove tycker att hen fungerar med alla sorter,Connectar direkt...
 
En mer relevant frågeställning är: Vilken typ av människor klistrar sig Ove fast på? Konstaterar att Ove har en extremt god vidhäftningsförmåga men i slutändan är det på människor som har svårt för att vara raka och tydliga. Nu sänks en neonskylt med grön pil ner över mitt huvud. "Ove, kom och ta mej"....
 
Jag har under stora delar av mitt liv trott att jag varit ödmjuk, osjälvisk och väluppfostrad. Det är inte hela sanningen, jag är ju KONFLIKTRÄDD! Det tog 30 år att inse, bra där. Ovesarna fattar inte de fina vinkarna. Ovesarna fattar inte när man säger saker rakt ut heller, men det går snabbare att göra sig av med Ove, energitjuven eller iallafall hålla hen på behörigt avstånd om man är tydlig.
 
Då kan man ju också ifrågasätta vem som har problem? Frågar du Ove, så är han helt bekymmersfri. Detta lämnar alltså oss kvar med en individ.  Tror att du listat ut vem som åsyftas... dessutom blir det ofta tråkiga avslut på Ove-relationer eftersom den konflikträdde tillslut snor in sig i något som gör Ove till ett offer och den konflikträdde till en skit.
 
Jag har gömt mig för Ovesar, ljugit för Ovesar och varit taskig mot Ovesar. Nu får det vara slut med det. Jag skriver ett sms till alla Ovesarna idag. " Ove, leave me alone", ska det stå. Det är väl modigt och rakt....
 
Nej, så klart inte... detta kommer att bli en smärtsam process. Men nu ska det ske. Rak och tydlig, ignorera Oves hundögon. Förklara att vi ska ha en luftig och distansierad relation. Inte påtvingad och intensiv... det ska jag förklara...fast lite rakare, lite enklare med få ord. Då förstår Ove... kanske....
 
Till sist en helt annan fundering. Hur utformar tv 4 sina platsannonser till tv-hallåajobbet? Man i 25 års åldern sökes. Kvalifikationer: Svensktalande och du måste se ut som en "Ken-docka"?
 
Eller? // M

Kommentarer

Postat av: Terese

Publicerad 2013-01-25 18:30:51

Hihi... Ovesar är rätt gulliga ... i lagom dos förstås....

Hihihi vi ska göra vårt bästa imorgon. Om ni kommer (hade varit superkul ) och du ser någon studsa upp och ner och alldeles röd i huvudet på en stor brun häst då är det jag ;) Jag rider vid halv tre ca imorgon. Kram

Svar: Perfekt tid för mig. Du menar väl om jag ser någon vacker modellaktig kvinna sitta och sväva på sin häst är det du!!! Kramen
Fru Malm

Postat av: Nannor

Publicerad 2013-01-25 19:08:30

Hahahaha

Precis så kan jag känna mig om det skulle stå nån Ove ute i regnet.
Ducka, backa och hoppas att vederbörande inte sett mig.

Mycket av det du skriver Malena stämmer hur bra som helst.
Fortsätt som du börjat för du förgyller tillvaron för alla oss andra

Svar: Tack Nannor! Var försiktig om du får för dig att hoppa på stålhästen idag, för det är halt som katten!! (Har redan landat hårt i backen idag :) )
Fru Malm

Postat av: terese

Publicerad 2013-01-28 19:23:24

Du gjorde helt rätt val, så tänk inte på det. Ja nu taggar jag och Aladdin inför denna säsongen :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fru Malm

Följ min blogg med Bloglovin Småbarnsmamma, fru (fast varför väljer man att beskriva sig själv vad man är till någon annan)? Jag är ju .. nu tog det stopp. Jag är som jag är, glad å snäll. Pratar först och tänker sen, vänder och vrider på alla resonemang. Känner först - gör som jag känner och tänker sen... nu kom det igen "tänker sen" kanske jag skulle prova att tänka FÖRE? Eller? Mañana.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela